Mit kell tennie káresemény bekövetkezésekor?
Teendők a kár helyszínén
A káresemény felfedezése után győződjön meg arról, hogy van-e közvetlen életveszély. Ha személyi sérülés történt, a legfontosabb feladat a segélyszolgálat (mentők, tűzoltók) értesítése. A károsodott vagyontárgyak állapotában a kárfelvétel időpontjáig, de legalább a kárbejelentéstől számított 5. napig ne változtasson. Természetesen a kár enyhítése mindenki számára fontos, ezért pl. csőtörés esetén a víz szivárgását, ömlését szüntesse meg, de a szemléig ne falazza be a felbontott falrészt!
Hivatalos szervek, hatóságok értesítése
Tűz, robbanás esetén a tűzoltókat mindenképpen – még az időközben eloltott tűzről is – értesíteni kell (a 105-ös számon). A tűzoltóságtól „hatósági bizonyítványt” kell igényelni, melynek eredeti példányát a végleges kárrendezéshez a biztosítóhoz el kell juttatni. Az okirat kiadása általában kb. 30 napot vesz igénybe. Betöréses lopás, rablás esetén természetesen a legfontosabb, hogy az eseményt az illetékes rendőrkapitányságon jelentse be személyesen vagy telefonon (a 107-es számon). A rendőrségi nyomozás általában 30–60 napot vesz igénybe, ezután „nyomozást megszüntető határozatot” adnak ki, melynek eredeti példányát a kár végleges lezárásához a biztosítóhoz el kell juttatni.
A biztosító értesítése
A káresemény bekövetkezését minél előbb, legkésőbb az észlelésétől számított 2 munkanapon belül jelentse be a biztosítónak. Akár szóban, akár írásban teszi meg a bejelentést, az alábbi adatok szükségesek:
• a szerződés/kötvény száma, amelynek a szolgáltatását szeretné igényelni
• szerződő, biztosított, károsult személyi adatai (név, cím, telefonszám)
• felelősségi kárnál: károkozó elismerő nyilatkozata
• a káresemény helye, ideje, rövid leírása
• a kár becsült összege, a kár által érintett vagyontárgyak tételes részletezése, pontos kárleírás (pl. beázott falsíkok területe), károsodott ingóságok felsorolása
• írásos bejelentésnél dátum és aláírás
A kárbejelentés legegyszerűbb módja a telefonos.
A +36 1/20/30/70 544-5555 telefonszám tárcsázása után a 3. menüpontot kell választani, s a Contact Center munkatársai veszik fel a bejelentést, illetve ugyanitt lehet érdeklődni a kár elbírálásának esedményéről is. A kárbejelentéseket az alábbi időpontokban fogadják: H: 8-20; K-Cs: 8-17; P: 8-16 óráig. (Az asszisztenciabiztosításokhoz kapcsolódó bejelentések természetesen a nap 24 órájában megtehetők.)
On-line kárbejelentés
A www.uniqa.hu honlapon közvetlenül ki lehet tölteni a kárbejelentőt, s el is lehet juttatni a címzetthez. Az On-line ügyintézés mezőbe lépve, a Kárbejelentés, kárrendezés menűpontot választva az alábbi ürlapok tölthetők ki, továbbíthatók az illetékesekhez:
♦ vagyonkár-bejelentő
♦ baleset-biztosítási kárbejelentő
♦ Med Help igénybejelentő
♦ gépjármű-kárrendezés
TOVÁBBI KÁRBEJELENTÉSI CÍMEK:
Helyszíni szemle
A bejelentést követően 5 munkanapon belül jelentkezik Önnél a biztosító kárszakértője telefonon, távirati értesítéssel vagy személyesen.
Kárkifizetés
A kárkifizetés a kárrendezés során bekért legutolsó okirat biztosítóhoz történő beérkezése után maximum 2 héten belül esedékes. A kárkifizetés történhet az Ön igénye szerint • postán beváltható csekken (korlátozott összegig), • postai átutalással lakáscímre, • banki átutalással az Ön által megadott bankszámlára. A biztosító a szolgáltatását törvényes belföldi fizetőeszközben (forintban) teljesíti.
Elévülés
A biztosítási szerződésből eredő igények az esedékességtől számított egy év alatt évülnek el.